Aften

Sommige mensen worden regelmatig geplaagd door pijnlijke zweertjes in de mond. Deze zweertjes worden aften genoemd en komen zowel bij jongeren als bij volwassenen voor. 

Wat zijn aften?

Aften zijn blaasjes of zweertjes in de mond met een doorsnede van drie tot vier millimeter. Het zijn grijswitte of dikke gele plekjes met een rode ontstoken rand. Aften verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. Ze bezorgen een stekende pijn tijdens het eten van zuur of heet voedsel. Sommige mensen voelen een afte van te voren aankomen. Ze herkennen het pijnlijke gevoel wat erbij hoort. Soms ziet ook het mondslijmvlies rood.

Praktijk sfeerbeeld

Mogelijke oorzaken aften

De exacte oorzaak van het ontstaan van aften is niet helemaal duidelijk. Het is wel bekend dat aften geen blijvende gezondheidsschade aanrichten. Ook zijn er een aantal mogelijke oorzaken aan te wijzen:

  • Per ongeluk op de wang bijten tijdens het kauwen
  • Hard poetsen
  • Een niet goed passend gebit of scherpe tanden die tegen de wang aankomen
  • Slechte mondhygiëne
  • Een besmetting met een virus of bacterie
  • Aandoeningen waardoor de mond gevoeliger wordt voor infecties
  • Reactie op bepaalde medicijnen 

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandartsenteam De Besterd? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 - 1515.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:00 - 17:30
dinsdag08:00 - 17:30 | 18:00 - 20:30
woensdag08:00 - 17:30
donderdag08:00 - 17:30
vrijdag08:00 - 16:30
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Goirkestraat 37
Tilburg 5046GD
Route

Patiëntervaringen

4361 reviews · ⭐ 8.8 gemiddeld

Vriendelijk

Vriendelijk

Prima

Goed

Prima volgens afspraak geholpen

Na het afbreken van een deel van een vulling afspraak voor snel herstel kunnen maken. Vulling is weer prima hersteld

De tandarts werkt zeer professioneel en rustig en zachtmoedig

Goed

Geweldig

Super behandeld, uitstekend werk verricht!

Prima

Goede uitleg gehad en mij vodoende informatie gegeven om te beslissen wat ik wilde laten doen.

Snelle behandeling na melden klacht

Al enkele dagen last. Gebeld en kon 's middags al terecht. Goede reactie en prima behandeling door de tandarts. De pijn is weg

Goede geregeld!

Het verloopt allemaal vlotjes en vriendelijk personeel.

Ben dik tevreden

Goed behandeld...vriendelijke mensen

Vriendelijke en professionel.

Tijdens mijn controle de tandarts was erg attent, legde alles goed uit en gaf me goed advies.

Heel fijn geholpen

Met alle geduld en expertise geholpen. Men wist zelfs nog mijn voorkeuren van half jaar geleden. Heel fijn.

prima, deskundig

Zeer deskundige én communicatieve mondhygieniste. Vriendelijk, maakt goed contact, zegt wat ze gaat doen, ook tijdens de sessie. Weet zo haar naam niet meer, maar zou 'm wel herkennen. Staat niet in jullie rijtje hier verderop in vragenlijst...

zeer tevreden

zeer tevreden

Goede voorlichting en zorg gekregen

Goede voorlichting en zorg gekregen

Zorgvuldige behandeling

Zorgvuldige behandeling

Ik kon snel terecht voor een noodgeval

Ik kon snel terecht nadat een noodvulling uit een kies was gevallen

Vriendelijk en meedenkend.

Ondanks mijn plotselinge nervositeit bleef de tandarts rustig en vriendelijk. Nam de tijd om alles goed uit te leggen.

Ik ben uitsekend geholpen

Sorry, ik vergat de namen van mijn behandelaars. Heeft waarschijnlijk met angst voor tandartsbe,oek te maken.

Goed

Vriendelijk personeel,netjes geholpen

Ik heb de behandeling en de praktijk als prima ervaren.

Het was fijn dat er van tevoren een begroting werd gemaild zodat ik wist waar ik aan toe was. Het contact met Claudia verliep heel prettig . Alles werd goed uitgelegd. De daadwerkelijke behandeling verliep ook prima, verdoving werd uiterst zorgvuldig en zonder pijn gezet (ik heb elders weleens anders meegemaakt) en op mijn verzoek werd tijdens de behandeling verteld wat ze aan het doen was. Kleine tip van mijn kant: als een behandeling uitloopt is het fijn als de volgende patiënt daarover wordt geïnformeerd. Ik moest bijna een half uur wachten zonder dat ik wist waarom. Navraag bij de balie gaf ook geen uitkomst, daar wist men het ook niet. Er werd bij mijn binnenkomst in de behandelkamer wel excuses hierover aangeboden maar ik had liever gehad dat er pro-actief was gereageerd op deze situatie .

Professionele en vriendelijke tandartsenpraktijk

Ik ben zeer tevreden. Vriendelijk personeel, professioneel behandeling en duidelijke uitleg.

Goede zorg

Al sinds 1981 cliënt. Voelt altijd goed om op controle etc te komen. Wachttijden om voor specifiek geval bij een andere tandarts dan mijn eigen een afspraak te maken is wel lang. Ondanks dat ik nu last heb.

Goed geholpen

Tijdens mijn controle heeft Alejandra een kleine reparatie gedaan. Hoefde daarom niet extra terug te komen

Vakkundig en meedenkend

Er werd goed geluisterd en mee gedacht Het is niet makkelijk voor mij een oplossing te zoeken omdat er niet duidelijk is waar mijn pijn vandaan komt Maar ze kijken wel mee voor oplossingen