Bang voor de tandarts

Bang voor de tandarts

Bent u zó angstig voor de tandarts dat u al jaren afziet van bepaalde tandheelkundige behandelingen?

U bent niet de enige! Op deze pagina leest u tips hoe u uw angst kan verminderen.

Herkent u dit?

  • Zoeken naar excuses om niet naar de tandarts te gaan?
  • Het gevoel dat u geen controle heeft over hetgeen gaat gebeuren?
  • De angst dat er iets kan fout gaan tijdens de behandeling?
  • De angst voor pijn (van de verdovingsprik of van de behandeling)?
  • Het gevoel dat u denkt dat er geen begrip is voor uw angst?
  • Het geluid van de tandartsboor waar u rillingen van krijgt?
Praktijk sfeerbeeld

Grote kans dat u een angsttandarts nodig heeft!

En u bent niet de enige! Uit onderzoek is gebleken dat 2,5 miljoen Nederlanders bang voor de tandarts zijn. Een deel is extreem bang; zelfs zo bang dat ze helemaal niet meer naar de tandarts gaan. En juist door het ontbreken van regelmatige controles lopen ze rond met onnodig pijn of ontstekingen in de mond. Wij hebben begrip voor uw angst en hebben veel ervaring in de omgang met angstige patiënten. Wanneer u aangeeft dat u bang bent, houden onze tandartsen en assistentes hier extra rekening mee.

Er kan dan bijvoorbeeld meer tijd ingepland worden voor uw behandeling, stap voor stap uitgelegd worden wat er gaat gebeuren, afspraken met u gemaakt worden dat uw behandelaar even stopt met de behandeling als u hiervoor een teken geeft (bv. door uw hand op te steken) of alleen al door uw angst te vermelden kan deze minder worden of zelfs verdwijnen. Dit heeft al veel angstige patiënten geholpen.

Praktijk sfeerbeeld

Wat kunt u zelf doen om uw angst te verminderen?

  • Doe ontspannings/-ademhalingsoefeningen voorafgaand aan de behandeling.
  • Probeer ook tijdens de behandeling rustig adem te halen en aan positieve dingen te denken.
  • Laat uw angst voor de tandarts niet leiden tot uitstel of afstel van een bezoek aan de tandarts.
  • Neem contact met ons op of schrijf u in via ons inschrijfformulier.
Praktijk sfeerbeeld

Is de angst heel erg? Dan kan een behandeling onder narcose een oplossing zijn.

Voor extreem angstige patiënten kan onze narcosetandarts dé oplossing zijn. Wij werken hiervoor samen met Narcodent, een gespecialiseerde tandheelkundige organisatie die tandartsbehandelingen onder narcose uitvoeren op diverse locaties in Nederland. Lees alles over deze mogelijkheid. Ook kunt u middels de angsttest er achter komen in welke mate u angstig bent voor een tandheelkundige behandeling.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandartsenteam De Besterd? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 - 1515.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:00 - 17:30
dinsdag08:00 - 17:30 | 18:00 - 20:30
woensdag08:00 - 17:30
donderdag08:00 - 17:30
vrijdag08:00 - 16:30
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Goirkestraat 37
Tilburg 5046GD
Route

Patiëntervaringen

4361 reviews · ⭐ 8.8 gemiddeld

Vriendelijk

Vriendelijk

Prima

Goed

Prima volgens afspraak geholpen

Na het afbreken van een deel van een vulling afspraak voor snel herstel kunnen maken. Vulling is weer prima hersteld

De tandarts werkt zeer professioneel en rustig en zachtmoedig

Goed

Geweldig

Super behandeld, uitstekend werk verricht!

Prima

Goede uitleg gehad en mij vodoende informatie gegeven om te beslissen wat ik wilde laten doen.

Snelle behandeling na melden klacht

Al enkele dagen last. Gebeld en kon 's middags al terecht. Goede reactie en prima behandeling door de tandarts. De pijn is weg

Goede geregeld!

Het verloopt allemaal vlotjes en vriendelijk personeel.

Ben dik tevreden

Goed behandeld...vriendelijke mensen

Vriendelijke en professionel.

Tijdens mijn controle de tandarts was erg attent, legde alles goed uit en gaf me goed advies.

Heel fijn geholpen

Met alle geduld en expertise geholpen. Men wist zelfs nog mijn voorkeuren van half jaar geleden. Heel fijn.

prima, deskundig

Zeer deskundige én communicatieve mondhygieniste. Vriendelijk, maakt goed contact, zegt wat ze gaat doen, ook tijdens de sessie. Weet zo haar naam niet meer, maar zou 'm wel herkennen. Staat niet in jullie rijtje hier verderop in vragenlijst...

zeer tevreden

zeer tevreden

Goede voorlichting en zorg gekregen

Goede voorlichting en zorg gekregen

Zorgvuldige behandeling

Zorgvuldige behandeling

Ik kon snel terecht voor een noodgeval

Ik kon snel terecht nadat een noodvulling uit een kies was gevallen

Vriendelijk en meedenkend.

Ondanks mijn plotselinge nervositeit bleef de tandarts rustig en vriendelijk. Nam de tijd om alles goed uit te leggen.

Ik ben uitsekend geholpen

Sorry, ik vergat de namen van mijn behandelaars. Heeft waarschijnlijk met angst voor tandartsbe,oek te maken.

Goed

Vriendelijk personeel,netjes geholpen

Ik heb de behandeling en de praktijk als prima ervaren.

Het was fijn dat er van tevoren een begroting werd gemaild zodat ik wist waar ik aan toe was. Het contact met Claudia verliep heel prettig . Alles werd goed uitgelegd. De daadwerkelijke behandeling verliep ook prima, verdoving werd uiterst zorgvuldig en zonder pijn gezet (ik heb elders weleens anders meegemaakt) en op mijn verzoek werd tijdens de behandeling verteld wat ze aan het doen was. Kleine tip van mijn kant: als een behandeling uitloopt is het fijn als de volgende patiënt daarover wordt geïnformeerd. Ik moest bijna een half uur wachten zonder dat ik wist waarom. Navraag bij de balie gaf ook geen uitkomst, daar wist men het ook niet. Er werd bij mijn binnenkomst in de behandelkamer wel excuses hierover aangeboden maar ik had liever gehad dat er pro-actief was gereageerd op deze situatie .

Professionele en vriendelijke tandartsenpraktijk

Ik ben zeer tevreden. Vriendelijk personeel, professioneel behandeling en duidelijke uitleg.

Goede zorg

Al sinds 1981 cliënt. Voelt altijd goed om op controle etc te komen. Wachttijden om voor specifiek geval bij een andere tandarts dan mijn eigen een afspraak te maken is wel lang. Ondanks dat ik nu last heb.

Goed geholpen

Tijdens mijn controle heeft Alejandra een kleine reparatie gedaan. Hoefde daarom niet extra terug te komen

Vakkundig en meedenkend

Er werd goed geluisterd en mee gedacht Het is niet makkelijk voor mij een oplossing te zoeken omdat er niet duidelijk is waar mijn pijn vandaan komt Maar ze kijken wel mee voor oplossingen